REDEGJØRELSE ETTER ÅPENHETSLOVEN – Grønneviken AS
Bakgrunn
Åpenhetsloven, som trådte i kraft 1. juli 2022, skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Loven pålegger større virksomheter å gjennomføre aktsomhetsvurderinger og å redegjøre for hvordan de håndterer faktiske og potensielle negative konsekvenser knyttet til egen virksomhet, leverandørkjede og forretningspartnere.
Om Grønneviken AS
Grønneviken AS er en arbeidsmarkedsbedrift som tilbyr varig tilrettelagt arbeid og arbeidsrettet opplæring for personer som står utenfor det ordinære arbeidslivet. Vårt samfunnsoppdrag er å skape muligheter for arbeid, mestring og inkludering. Gjennom dette arbeidet har vi et sterkt fokus på etisk og sosialt ansvar – både i vår egen organisasjon og i samarbeidet med leverandører og partnere.
Aktsomhetsvurderinger i 2024
I tråd med kravene i Åpenhetsloven og OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv, har Grønneviken AS i løpet av 2024 gjennomført relevante aktsomhetsvurderinger for å kartlegge og håndtere risiko for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Vurderingene har omfattet følgende:
- Kartlegging av vesentlige leverandører og forretningsforbindelser.
- Risikoanalyse knyttet til geografi, bransje og type produkt eller tjeneste.
- Intern gjennomgang av arbeidsforhold, likebehandling og tilrettelegging i vår egen virksomhet.
- Vurdering av våre rutiner for anskaffelser, oppfølging og dialog med leverandører.
Grønneviken AS er ISO 9001 og ISO 1401-sertifisert, og overnevnte kartlegginger /aktsomhetsvurderinger gjenspeiler seg også i selskapets ISO-relaterte rutiner.
Tiltak og forbedringer
Grønneviken AS vil opprettholde fokus på tiltak som kan styrke vårt arbeid med ansvarlighet:
- Vi har etablert en revidert innkjøpspolicy som inkluderer krav til etiske retningslinjer hos leverandører.
- Det er innført egenerklæringsskjema knyttet til menneskerettigheter og arbeidsforhold for utvalgte leverandører.
- Nøkkelpersonell har fått opplæring i kravene i Åpenhetsloven og ansvarlige innkjøpsrutiner.
- Vi vil i 2025 revidere dokumentasjonen og oppfølgingen av leverandører i risikoutsatte kategorier, spesielt knyttet til arbeidsklær, IKT og produksjonsutstyr.
- Vi har videreutviklet våre interne rutiner for ikke-diskriminering, mangfold og anstendige arbeidsvilkår, i tråd med våre verdier og samfunnsoppdrag.
Veien videre
Grønneviken AS vil fortsette arbeidet med aktsomhetsvurderinger som en integrert del av vår drift. Vi vil jevnlig oppdatere risikovurderinger og videreutvikle våre rutiner for å sikre ansvarlig drift og innkjøp. Det vil også være et kontinuerlig arbeid med å bevisstgjøre ansatte og samarbeidspartnere om vårt ansvar knyttet til menneskerettigheter og arbeidsvilkår.
Informasjonsplikt
I henhold til Åpenhetsloven §6 kan enhver be om informasjon om hvordan Grønneviken AS jobber for å ivareta menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Forespørsler kan rettes til: firmapost@gronneviken.no.
……………………
Sist oppdatert 24.03.25/øri



