Ekspertbistand er en kostnadsfri tjeneste for arbeidsgiver, finansiert av NAV og en del av IA-avtalen. Tjenesten innebærer at arbeidsgiveren og arbeidstakeren får hjelp fra en nøytral ekspert som har kompetanse på sykefravær og arbeidsmiljø. Eksperten skal bidra til å avklare problemet som fører til sykefravær, og foreslå tiltak som gjør arbeidstakeren i stand til å utføre arbeidet sitt.
Målet er at arbeidstakeren skal komme tilbake til arbeid hos opprinnelig eller ny arbeidsgiver.
Grønneviken leverer tjenesten ekspertbistand og har rådgivere med kompetanse på arbeid og helsefeltet, og kan bistå i saker som omhandler:
- Sykefraværsoppfølging og tilrettelegging
- Relasjoner og kommunikasjon på arbeidsplassen
- Arbeidsevne- og arbeidsplassvurdering
- Konflikthåndtering
- Omstillingsarbeid
- Karriereveiledning
Ved behov kan Grønneviken også bistå med rådgiving i forkant av søknadsprosess og gjennomføring av tjenesten. Ekspertbistanden resulterer i en rapport til arbeidsgiveren og arbeidstakeren, som beskriver årsaken til sykefraværet samt foreslår tiltak for tilbakeføring til arbeid.
Hvem kan få ekspertbistand?
Arbeidsgiver kan etter enighet med arbeidstaker, søke om ekspertbistand dersom den ansatte har langvarig eller hyppig sykefravær. Arbeidstakeren trenger ikke å være sykemeldt når det søkes om ekspertbistand. Arbeidsgiver og arbeidstaker må ha vurdert og/eller forsøkt å løse utfordringene på arbeidsplassen uten å lyktes.
Hva dekker tilskuddet?
Tilskuddet dekker arbeidsgivers utgifter til ekspertbistand (inntil kr. 23 100,-). Arbeidsgiver betaler for ekspertbistanden og krever refusjon av utgiftene fra NAV. Utgifter som dekkes, er ekspertens forberedelser, arbeid utført av ekspert på arbeidsplassen og etterarbeid med rapport som eksperten utarbeider etter endt gjennomføring. Utgifter til reise, kost og losji kan inkluderes.
Slik søker arbeidsgiver om ekspertbistand
Arbeidsgiver søker tilskudd om ekspertbistand ved å sende søknad på altinn.no. For å kunne søke om tilskuddet, må en ha blitt tildelt enkeltrettigheten «Søknad om tilskudd til ekspertbistand» eller «Helse, sosial og velferdstjenester» i Altinn på forhånd. Søknaden må innvilges før du bestiller ekspertbistand. Les mer om roller og rettigheter på altinn.no. Det er et krav fra NAV at arbeidsgiver må drøfte saken med NAV arbeidslivssenter før en søker tilskudd.
For nærmere informasjon om ekspertbistand og søknadsprosess se: https://arbeidsgiver.nav.no/veiviserarbeidsgiver/tiltak/ekspertbistand
Ta gjerne kontakt for uforpliktende samtale om hva Grønneviken kan tilby innen tjenesten ekspertbistand.
Tryggve Gran
Tlf.: 457 20 426
e-post: tgr@gronneviken.no eller firmapost@gronneviken.no